Знання-орієнтована модель бізнес-процесу початкового рівня зрілості процесного управління
DOI:
https://doi.org/10.30837/0135-1710.2024.183.074Ключові слова:
інформаційна система процесного управління, бізнес-процес, рівні процесної зрілості, бізнес-правила, темпоральні правила, знання, знання-орієнтована модельАнотація
Предметом дослідження є бізнес-процеси початкового рівня процесної зрілості. Метою є розробка знання-орієнтованого підходу до представлення бізнес-процесів початкового рівня процесної зрілості для забезпечення можливості побудови моделі бізнес-процесу керованого рівня процесної зрілості. Для досягнення мети вирішуються такі задачі: ієрархічна структуризація представлення знань в моделі бізнес-процесу на основі бізнес-правил; розробка знання-орієнтованої моделі бізнес-процесу.
Виконано ієрархічну структуризацію представлення знань в моделі бізнес-процесу на основі бізнес-правил. Розроблено представлення знань, що відображає поведінкові, операційні та структурні бізнес-правила на першому рівні процесної зрілості. Поведінкові правила представлено з використання темпоральних правил типу «Future», операційні – з використанням правил типу «Next», структурні – на основі набору допустимих значень атрибутів подій логу бізнес-процесу.
Запропоновано знання-орієнтовану модель бізнес-процесу початкового рівня процесної зрілості, що відображає послідовність дій, окремі дії з можливостями та обмеженнями доступу до ресурсів, ресурси процесу на основі поведінкових, операційних та структурних бізнес-правил. Запропонована модель забезпечує можливість впровадження процесного управління шляхом побудови стандартизованого опису процесу на основі залежностей між діями, визначених у формі бізнес-правил.
Посилання
Szelągowski, M., & Berniak-Woźny, J. (2024). BPM challenges, limitations and future development directions – a systematic literature review. Business Process Management Journal, 30(2), 505–557.
Davenport, T. H. (1993). Process innovation: Reengineering work through information technology. Harvard Business School Press. https://books.google.com/books/about/Process_Innovation.html?id=9QAHngEACAAJ
Object Management Group. (2008). Business Process Maturity Model (BPMM), Version 1.0. https://www.omg.org/spec/BPMM/1.0/PDF
Yassien, E. (2020). The challenges of capability maturity model integration application in the dynamic environment. International Journal of Information Systems and Change Management, 12(1), 17–34.
Weske, M. (2012). Business process management: Concepts, languages, architectures (2nd ed.). Springer.
Ho, D.T.Y., Jin, Y., & Dwivedi, R. (2009). Business Process Management: A Research Overview and Analysis. Proceedings of the Fifteenth Americas Conference on Information Systems. Retrieved from https://aisel.aisnet.org/amcis2009/785
Smajli, E., Feldman, G., & Cox, S. (2024). Exploring the Limitations of Business Process Maturity Models: A Systematic Literature Review. Information Systems Management, 1-20. https://doi.org/10.1080/10580530.2024.2332210
Dumas, M., La Rosa, M., Mendling, J., & Reijers, H.A. (2018). Fundamentals of Business Process Management (Vol. 2). Springer.
vom Brocke, J., Schmiedel, T., Recker, J., Trkman, P., Mertens, W., & Viaene, S. (2014). Ten principles of good business process management. Business Process Management Journal, 20(4), 530–548.
Beerepoot, I., Di Ciccio, C., Reijers, H.A., & Rinderle-Ma, S. (2021). The biggest business process management problems of our time. CEUR Workshop Proceedings, Vol-2938.
van der Aalst, W.M.P. (2013). Business process management: A comprehensive survey. ISRN Software Engineering, 2013.
Vavpotič, D., Kalibatiene, D., Vasilecas, O., & Hovelja, T. (2022). Identifying Key Characteristics of Business Rules That Affect Software Project Success. Applied Sciences, 12(2), 762. https://doi.org/10.3390/app12020762
Bajec, M., & Krisper, M. (2005). A methodology and tool support for managing business rules in organisations. Information Systems, 30(6), 423-443. https://doi.org/10.1016/j.is.2004.05.003
Boyer, J., & Mili, H. (2011). Agile Business Rule Development. In Agile Business Rule Development (pp. 49-71). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-19041-4_3
van der Aalst, W.M.P. (2016). Process Mining: Data Science in Action. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49851-4
Чала, О. В. (2018). Побудова темпоральних правил для представлення знань в інформаційно-управляючих системах. Сучасні інформаційні системи, 2(3), 54-59. https://doi.org/10.20998/2522-9052.2018.3.09
Levykin, V., & Chala, O. (2018). Method of determining weights of temporal rules in Markov logic network for building knowledge base in information control system. EUREKA: Physics and Engineering, 5, 3-10. http://dx.doi.org/10.21303/2461-4262.2018.00713.
Chala O. Models of temporal dependencies for a probabilistic knowledge base. Econtechmod. An International Quarterly Journal. 2018. Vol. 7, No. 3. P. 53 – 58.
Levykin, V., & Chala, O. (2018). Development of a method of probabilistic inference of sequences of business process activities to support business process management. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5/3(95), 16-24. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.142664.
Левикін, В. М., & Чала, О. В. (2018). Підтримка прийняття рішень в інформаційно-управляючих системах з використанням темпоральної бази знань. Сучасні інформаційні системи, 2(4), 101-107. https://doi.org/10.20998/2522-9052.2018.4.17.
Ross, R. G. (2010, July 1). Business Rules vs. System Design Choices (Commentary). Business Rules Journal, 11(7). http://www.brcommunity.com/a2010/b544.html 22. Чалий, С. Ф., & Лещинський, В. О. (2020). Темпоральні патерни вподобань користувачів в задачах формування пояснень в рекомендаційній системі. Бионика интеллекта, (2 (95)), 21-27.
Ross, R. G. (2006, October 1). Rules and Processes: Examples Showing How They Relate. Business Rules Journal, 7(10). http://www.brcommunity.com/a2006/b315.html
IBM. (2021, October 6). What Are Business Rules? | IBM. https://www.ibm.com/think/topics/business-rules