Розробка темпоральної моделі представлення знань щодо бізнес-процесів першого рівня зрілості процесного управління
DOI:
https://doi.org/10.30837/0135-1710.2024.182.034Ключові слова:
інформаційна система процесного управління, бізнес-процеси, рівні зрілості процесного управління, темпоральні знання, зважені темпоральні правилаАнотація
Предметом дослідження є бізнес-процеси першого рівня зрілості процесного управління. Метою є розробка темпорального підходу до представлення знань з метою створення умов для побудови знання-орієнтованої моделі бізнес-процесів керованого рівня зрілості. Для досягнення мети вирішуються такі завдання: структуризація відмінностей між зрілими та незрілими бізнес-процесами з урахуванням темпоральних аспектів; розробка моделі представлення знань щодо бізнес-процесів першого рівня зрілості процесного управління.
Виконано порівняння зрілих та незрілих бізнес-процесів. Результати порівняння свідчать, що використання у зрілих бізнес-процесах знань для визначення альтернативних послідовностей дій, які дозволяють оперативно адаптувати такі бізнес-процеси до змін у вимогах користувачів та до зовнішніх впливів.
Запропоновано темпоральну модель представлення знань щодо бізнес-процесу на основі зважених темпоральних правил, яка дозволяє оцінювати альтернативні варіанти виконання процесів на основі порівняння ваг цих правил. Модель забезпечує швидку адаптацію бізнес-процесів шляхом вибору альтернативи з максимальною вагою за умови виконання обмежень поточного зовнішнього середовища.
Посилання
Hammer, M., & Champy, J. (1993). Reengineering the corporation: A manifesto for business revolution. Harper Business. https://books.google.com/books/about/Reengineering_the_Corporation.html?id=VpYgWyc16twC
Davenport, T. H. (1993). Process innovation: Reengineering work through information technology. Harvard Business School Press. https://books.google.com/books/about/Process_Innovation.html?id=9QAHngEACAAJ
Weske, M. (2012). Business process management: Concepts, languages, architectures (2nd ed.). Springer.
Yassien, E. (2020). The challenges of capability maturity model integration application in the dynamic environment. International Journal of Information Systems and Change Management, 12(1), 17–34.
Object Management Group. (2008). Business Process Maturity Model (BPMM), Version 1.0. https://www.omg.org/spec/BPMM/1.0/PDF
van der Aalst, W.M.P. (2013). Business process management: A comprehensive survey. ISRN Software Engineering, 2013.
Dumas, M., La Rosa, M., Mendling, J., & Reijers, H.A. (2018). Fundamentals of Business Process Management (Vol. 2). Springer.
vom Brocke, J., Schmiedel, T., Recker, J., Trkman, P., Mertens, W., & Viaene, S. (2014). Ten principles of good business process management. Business Process Management Journal, 20(4), 530–548.
Beerepoot, I., Di Ciccio, C., Reijers, H.A., & Rinderle-Ma, S. (2021). The biggest business process management problems of our time. CEUR Workshop Proceedings, Vol-2938.
Szelągowski, M., & Berniak-Woźny, J. (2024). BPM challenges, limitations and future development directions – a systematic literature review. Business Process Management Journal, 30(2), 505–557.
Levykin, V., & Chala, O. (2018). Method of determining weights of temporal rules in Markov logic network for building knowledge base in information control system. EUREKA: Physics and Engineering, 5, 3-10. http://dx.doi.org/10.21303/2461-4262.2018.00713.
Levykin, V., & Chala, O. (2018). Development of a method of probabilistic inference of sequences of business process activities to support business process management. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5/3(95), 16-24. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.142664.
Левикін, В. М., & Чала, О. В. (2018). Підтримка прийняття рішень в інформаційно-управляючих системах з використанням темпоральної бази знань. Сучасні інформаційні системи, 2(4), 101-107. https://doi.org/10.20998/2522-9052.2018.4.17.
Chalyi, S., Leshchynskyi, V., & Leshchynska, I. (2020). Method of forming recommendations using temporal constraints in a situation of cyclic cold start of the recommender system. EUREKA: Physics and Engineering, 4, 34-40.
Чалий, С. Ф., & Лещинський, В. О. (2020). Темпоральні патерни вподобань користувачів в задачах формування пояснень в рекомендаційній системі. Бионика интеллекта, (2 (95)), 21-27.
Chalyi, S., Leshchynskyi, V., & Leshchynska, I. (2020). Detailing explanations in the recommender system based on matching temporal knowledge. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(2 (106)), 6-13.
Chalyi, S., & Leshchynskyi, V. (2020). Temporal representation of causality in the construction of explanations in intelligent systems. Advanced Information Systems, 4(3), 113-117.
Чала, О. В. (2018). Побудова темпоральних правил для представлення знань в інформаційно-управляючих системах. Сучасні інформаційні системи, 2(3), 54-59. https://doi.org/10.20998/2522-9052.2018.3.09
Curtis, B., Alden, J., & Weber, C. V. (2009). The use of process maturity models in business process management. In Handbook on Business Process Management 1 (pp. 439-458). Springer.
Tarhan, A., Turetken, O., & Reijers, H. A. (2016). Business process maturity models: A systematic literature review. Information and Software Technology, 75, 122-134.
Rosemann, M., & vom Brocke, J. (2015). The six core elements of business process management. In Handbook on business process management 1 (pp. 105-122). Springer.
Van Looy, A., Poels, G., & Snoeck, M. (2017). Evaluating business process maturity models. Journal of the Association for Information Systems, 18(6), 461-486.
Lehnert, M., Linhart, A., & Röglinger, M. (2021). Advancing business process maturity for data-driven process improvements. Business & Information Systems Engineering, 63, 689-710.
Röglinger, M., Pöppelbuß, J., & Becker, J. (2012). Maturity models in business process management. Business Process Management Journal, 18(2), 328-346.